XII nädal - Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Nädala teemaks oli esitada positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis. Hinnangu andmisel kasutasin Jakob Nielseni komponente. 
Positiivne näide kasutatavusest veebis: 
Olen viimasel ajal tihti sooritanud toidupoe oste just internetist ja seetõttu olen enda jaoks "lemmiku" poe valinud suuresti just kasutusmugavusest lähtuvalt. Mulle meeldib, kui saan tooteid vaadata näiteks sooduspakkumiste järgi ning vajadusel ostukorvi üsna kiiresti "kokku klopsida". Siiani on minu lemmikuks ja minu jaoks kõige mugavamaks osutunud e-coop
  • Õpitavus - minu hinnangul saab peamised funktsioonid selgeks väga kiiresti. On üsnagi selge, et tegemist on toidupoe veebiversiooniga ning minu hinnangul ka arusaadav, mida tuleb teha selleks, et jõuda soovitud eesmärgini (toodete ostmiseni) - paremal ääres ostukorv, selle all hästi eristatav ostu sooritamise nupp. Kogu ülejäänud sisu on suunatud toidukaupade valimisele, otsimisele. Lehele võib (aga ei pea) olema sisse logitud. 
  • Tõhusus - Lehe üleval keskel on üsnagi suurelt ja nähtavalt otsing - sellise lehe puhul läheb seda minu hinnangul tihti vaja. Kui tead kindlalt, mis toodet soovid, siis kõige lihtsam ongi see otsingusse trükkida ja leiad üsna kohe õige asja (ilma, et peaks menüüsse/kategooriatesse üldse sukelduma). Kui on aga aega ja viitsimist põhjalikumalt tegutseda, siis on inimeste jaoks harjumuspärases kohas (vasakul nurgas) kategooriad. Lisaks on lehe keskel eraldi esiletõstetud värviga sooduspakkumiste kategooria - samuti lihtsasti leitav ja tõenäoliselt tihti kasutatav. Sooduspakkumistesse liikudes on võimalik ka neid tooteid omakorda kategooriate kaupa vaadata. Mugav on ka see, et ostukorvi sisu on alati paremal servas nähtav - on hea ülevaade, mis juba korvis olemas ja mis veel puudu. Samuti on minu jaoks loogiline see, et transpordi jms saab valida siis, kui ostukorv koos ja liigud tellimuse eest tasuma. 
  • Meeldejäävus - minu hinnangul väga kiiresti. Ei oska öelda, mis võiks olla selline nõks, mis ununeda võiks. 
  • Vead - Ise kasutades ei ole siiani vigu teinud ja seega ei oska ka hetkel ette näha, milliseid vigu seal tekkida võiks.
  • Rahulolu - kasutuskogemus on meeldiv. 
  • Kasulikkus - objekt teeb täpselt seda, mida vaja on. 
Negatiivne näide kasutatavusest veebis: 

Hiljuti SPA-paketti broneerides oli pigem veidi ebameeldiv kogemus Aqva spa kodulehega.
  • Õpitavus - peamiste funktsioonide õppimine ei kulgenud kõige kiiremini. Kuna üldiselt suuremal osal hotellidest on kodulehel põhimõtteliselt kõige suurem tähelepanu vormil, kuhu saab sisestada soovitud kuupäevad ja siis suunatakse edasi sellisele vaatele, mis näitab tubade saadavusi ja hindu, siis sellel lehel läks mul tükk aega, et leida see koht üles. Lisaks ei tööta see sama loogikaga päris nagu oodata võiks. Muus osas ongi koduleht pigem puhtalt info saamiseks ja lugemiseks. 
  • Tõhusus - kui lõpuks leida üles veebilehe kõige üleval ääres asuv "päringuvorm", siis vajaliku toimingu tegemiseks tuleb lisaks kuupäevadele lisada juba üsnagi detailne info (kontaktandmed jms) ja siis võetakse alles hotelli poolt Sinuga ühendust. Ehk siis automaatselt mingit hindade ja vabade tubade näitamist ei toimu. Minu jaoks ebamugav, et tegemist on manuaalse tegevusega - samal ajal näen ma juba teiste hotellide lehelt ära, kus ja mis hinnaga vaba tuba on ja jõuan selle enne ära broneerida (olgugi, et Aqva spast tuli vastus meilile tegelikult üsna kiiresti).
  • Meeldejäävus - Broneerimise koha ülesleidmiseks kulub tõenäoliselt veidi aega, kui pole lehel mõnda aega käinud. 
  • Vead - kuna mujalt kui ühelt vormilt ei ole võimalik broneerimisega tegeleda, siis ilmselt vigu kui selliseid väga palju teha ei saa. Selliseid "vigu" aga, kus mingi asja leidmiseks alustatakse valedest menüüpunktidest jms tuleb kindlasti ette. 
  • Rahulolu - olgugi, et infot saab lehelt kätte palju (mis hoolitsused on, kuidas veekeskuse ala on, hinnakirjad, galerii jms) siis põhitegevust ehk toa broneerimist minu hinnangul eriti meeldiv teha ei ole. 
  • Kasulikkus - objekt teeb küll seda, mis vaja, aga veidi keerulisemalt ja aeganõudvamalt kui võiks. 

Comments

Popular posts from this blog

IX nädal - IT-juhtimine ja riskihaldus

XIV nädal - Andmeturveː tehnoloogia, koolitus ja reeglid